, ,

Dvory chaosu – knižní recenze

Zdroj:

Převážná část knihy popisuje putování Corwina do Dvorů chaosu, zatímco většina jeho bratrů a sester svádí na tomto pozoruhodném místě boj s nepřítelem. Corwinův úkol je jediný: Doručit do bitvy magický drahokam, který by zvrátil misky vah ve prospěch Amberu. Jak už to ale bývá, cesta nikdy nebývá tak jednoduchá, jak se na první pohled může zdát…

Hodnocení knihy

Jak z krátké charakteristiky děje vyplývá, hodně velký prostor v knize je věnován Corwinově cestě. Musím se přiznat, že nejsem fanoušek těchto druhů vyprávění a vím, jak mi například v Pánovi prstenů vadily pasáže s Frodem a Samem. I když se toho kolem může dít hodně, což v případě Zelaznyho určitě je ten případ, podstata zůstává stejná – prostě se jde z místa A do místa B. Žádná velká věda. Navíc pokud uvážíte, že většina hrdinů dojde nakonec do cíle. Pro mě podobná vyprávění zkrátka postrádají napětí, a to přestože chápu, že cesta je často důležitější než cíl. Nicméně abych jen nehanila!

Zelaznymu lze určitě připsat k dobru, že kniha nekončí žádným klišé ala: získal království a ruku své vyvolené. Závěrečné vyústění příběhu a psychologický vývoj jednotlivých postav určitě stojí za to pochválit. Já osobně mám ráda, když v tomto dokážou hrdinové překvapit. A Zelazny má své postavy velice dobře propracované a uvěřitelné, což dává kladné body nejen tomuto dílu, ale celé sérii.

Kniha z pohledu série

Dvory chaosu završují celou ságu velice důstojně, nicméně nechávají prostor dostatečně otevřený pro následné pokračování v podobě vyprávění jiné postavy, a to té, které Corwin všechny své příhody přibližuje.

Konečné pocity

Kniha i celá série se mi líbila. Sága pro mě představovala něco naprosto jiného, než na co jsem byla zvyklá. Doporučila bych ji všem, co hledají nové zážitky při čtení a už jsou unaveni typickým bojem dobra se zlem a hrdinskou fantasy. Na mě udělala hluboký dojem jak propracovaností a promyšleností děje a zajímavých zvratů, tak hlavně co se týče postav. Vyžívám se v hrdinech, kteří nejsou jednoznačně černí nebo bílí, což Zelaznyho charaktery splňují. Pokud tedy máte podobné očekávání od knih, troufám si říct, že nebudete litovat investovaného času ani peněz.

Myšlenka na závěr

Při psaní recenzí jsem si vytvořila takovou malou tradici v podobě zajímavé myšlenky, která mě v knize zaujala a kterou bych si kromě příběhu jako takového ráda odnesla. Tentokrát jsem vybrala citát, který platí nejen pro Zelaznyho postavy, ale pro velkou většinu lidí:

„Každý máme řadu masek pro různé příležitosti.“

A jak se líbí Zelaznyho hrdinové vám? Četli jste už něco od autora, nebo se teprve chystáte?

Základní informace o knize